dxJgvbFfC3_bKcGa8lKJNazuq-c Terpisah 56 tahun kerana adat | Seronok Punya!

Followers

Terpisah 56 tahun kerana adat

,


KUALA LUMPUR – Gara-gara dilahirkan dalam keluarga yang terlalu ramai anak perempuan, seorang wanita, Lee Kon Kiew, 56, menghadapi detik pahit apabila dipisahkan dengan kakak kembarnya, Lee Kon Lin oleh ibu mereka ketika baru dilahirkan pada 2 November 1955 di Hospital Kuala Lumpur.

Kon Lin telah diserahkan kepada seorang jururawat keturunan Melayu di wad bersalin hospital berkenaan lantaran kepercayaan masyarakat Cina yang menganggap anak perempuan yang terlalu ramai hanya menyusahkan keluarga.


Pada waktu itu, bapa Kon Kiew iaitu Lee Kow bekerja sebagai mekanik manakala ibunya, Choong Chow Thye pula menoreh getah.

Chow Thye yang ketika itu sudah mempunyai enam anak perempuan yang masih kecil bertindak memisahkan pasangan kembar itu selepas didesak oleh ibu mertuanya yang menganggap kelahiran mereka hanya akan menambahkan bebanan keluarga.

Menurut Kon Kiew, jika ditakdirkan kembarnya itu seorang lelaki, mungkin dia yang akan diserahkan kepada jururawat tersebut.

Keputusannya untuk memisahkan kembar perempuan tersebut tidak mendapat bantahan daripada suami, Lee Kow memandangkan mereka sekeluarga hidup dalam serba kedaifan.

Kon Kiew berkata, dia kini teringin dan rindu untuk bertemu dengan kakak kembarnya yang dipercayai telah menganut agama Islam dan menggunakan nama Fazilah Ibrahim setelah dibesarkan oleh keluarga Melayu sejak kecil.

“Saya ingin sangat bertanyakan kisah hidupnya sepanjang dibesarkan oleh keluarga Melayu,” katanya ketika ditemui Kosmo! Ahad di sini semalam.

Anak ketujuh daripada 10 beradik itu berkata, kali terakhir dia melihatnya wajah kakak kembarnya pada sekeping gambar yang dipercayai dikirimkan oleh keluarga angkat dari Singapura kira-kira tiga tahun lalu.

sumber : kosmo online

0 Komen to “Terpisah 56 tahun kerana adat”

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain cerita.

 

Seronok Punya! Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger